Kristdemokraterna äger verklighetens folk

Kristdemokraterna har varumärkesskyddat begreppen ”Verklighetens folk” och ”Ett mänskligare Sverige”, uppger Dagens Opinion. Enligt partiets kommunikationschef [[Cina Gerdin]] kommer de att användas i den valkampanj man drar igång under första halvan av augusti.

Beskedet om varumärkesskyddet kommer dock som en överraskning för RFSL, som själva bedriver valrörelsekampanj under just temat ”Verklighetens folk”, i syfte att visa att också hbt-personer ryms i begreppet och att mycket återstår att göra för att allas verklighet ska respekteras. Bland annat lanserades under årets Almedalsvecka en fotobok med samma namn, illustrerad med bilder på hbt-familjer tagna av [[Elisabeth Ohlson Wallin]]. Dessutom har t-shirts med texten ”Verklighetens folk” tagits fram.

- När vi gick runt i Visby under Almedalsveckan med våra tröjor mötte vi många kristdemokrater som sa att de bara tyckte att det var kul, berättar RFSL:s ordförande [[Ulrika Westerlund]] för Makthavare.se. Vi fick inga direkta signaler om de skulle uppfatta det som negativt.

- Vi fattar ju att kristdemokraterna inte menar att hbt-folket utestängs från begreppet ”Verklighetens folk”, men vi vill ändå göra ett försök att använda orden på vårt sätt och fylla det med nytt innehåll.

Ulrika Westerlund säger att man inte har några planer på att annonsera på temat ”Verklighetens folk”, men konstaterar att boken ju redan är tryckt och att RFSL:s kampanj kommer att fortsätta. De punkter som de kommer att driva gentemot alla partier i valrörelsen är: familjepolitik för verklighetens familjer, en hbt-kompetent asylpolitik i en verklig värld, verklighetsanpassad vård för transpersoner, kompetent bemötande av verklighetens folk, samt verklig hivprevention är allas ansvar. Westerlund tror inte att risken är särskilt stor att kristdemokraternas och RFSL:s kampanjer ska kunna blandas ihop.

Kommentera