SvD lovar bättring med reportagen

SvD lägger stora resurser på årets valrörelse, och vill bli starkare inom reportaget. Svenska Dagbladet har haft för lite reportage i tidigare valbevakningar. Det vill redaktionschef [[Martin Jönsson]] ändra på i år.

– Det vi inte har varit bra på tidigare är reportagedelen, men det tänker vi försöka ta igen med råge i år.

Årets valrörelse liknar ingen annan. Läsarintresset är stort, och har varit starkt ända sedan januari, enligt Martin Jönsson.

– Vi har sett hela året att det är ett ovanligt hett valår. Normalt brukar det vara ljummet fram till början av augusti men så har det inte varit i år. Det är en het valrörelse i år: jämn och oförutsägbar.

Reportageresurser
Svenska Dagbladet satsar stora resurser på årets valrörelse, både på papper och på webben. Martin Jönsson och redaktionsledningen tror på återkomsten av det traditionella reportaget.

– Nu på söndag (läs: i går) startar vi en artikelserie om läget i Sverige inför valet, som [[Mustafa Can]] skriver för oss. Det är nog den största enskilda reportagesatsningen vi har gjort i alla kategorier. Det är en annan typ av politiskt reportage eftersom det inte kretsar kring partiutspel och rapporter, utan mer handlar om att ta pulsen på svenskarnas förhållande till politik. Vi lägger också mer resurser på webben i år än tidigare.

Har ni tillräckliga ekonomiska resurser för att granska makten?
– Absolut. Det är ingen resursfråga, vi har de resurser vi behöver ha för en stark bemanning både på papper och på webb. Vi gör de satsningar vi vill göra. Vi lägger troligen mer resurser på det här valet än tidigare val.

Vad är ni bra på och mindre bra på i er politiska bevakning?
– Vi är bra på analyser och läsarmedverkan. Vi har en väldigt stark ställning när det gäller att få med sig läsarna på webben. Det vi inte har varit bra på tidigare är just reportagedelen, men det tänker vi försöka ta igen med råge i år.

Det som tydligt skiljer det här valet från de senaste valen är konjunkturläget, enligt Martin Jönsson – och de två tydliga politiska allianserna.

– Vi har sett i andra europeiska länder att det kan slå åt olika håll för den sittande regeringen beroende på hur konjunkturläget är vid valtillfället. Och nu har vi två allianser mot varandra, vilket vi aldrig haft tidigare. Det skapar en annan dynamik och dramatik.

”Inte en tävling mellan två alternativ”
Den dramatiken återspeglas i medierna, och ofta som en kamp mellan två tydliga block. Men SvD kommer att försöka undvika blockbevakningen, säger Martin Jönsson.

– Det kommer fortfarande naturligtvis att handla om de sju partierna och skillnader inom partier. Jag vet inte om man ska förenkla det så att det bara är två val för väljarna, utan det finns mer nyanser än så. Det är inte en tävling mellan två alternativ.

Men två tydliga alternativ är ju en spänning och en dramaturgi som passar journalistiken.
– Den fallgropen ska man inte falla i, för det finns fortfarande ett stort intresse för mer nyanser än så. Det är första gången vi har två tydliga regeringsalternativ, men man kan inte göra det till en så enkel historia som ett race mellan två. Det är mer komplicerat än så.

Opinionsundersökningar sätter inte politiken
Kritiska röster menar att redaktionerna är fixerade vid opinionsmätningar, och att rapporteringen missar vad politikerna faktiskt vill och gör. På SvD är ambitionen att hålla en balans i rapporteringen runt mätningarna, säger Martin Jönsson.

– Jag tror att opinionsmätningarna påverkar partitaktik mer än journalister och väljarna. Det kan skapa press hos partierna, men jag tror inte det påverkar journalistiken särskilt mycket. Det är klart att vi försöker analysera mätningarna, och vi försöker att inte dra på för stora växlar utan vi vill hålla en välgrundad sans och balans i rapporteringen.

Tror du att mätningarna skapar ett hetsigt klimat?
– Det gör de runt varje val, men jag tror inte att det är den rapporteringen som har den största betydelsen. Man ska inte övervärdera hur proaktiva mätningar är; de speglar läget men det är inte det som sätter politiken. Då tror jag att det är den journalistik vi gör, med vad vi lyfter fram, har minst lika stor betydelse.

Vilka tror Martin Jönsson vinner valet? Läs mer på mediegranskande Second Opinion.

Kommentera