Hallå där, Brit Stakston

I kväll är det releasefest för boken Politik 2.0, om hur webben kan komma att förändra politiken. Makthavare.se har passat på att ställa lite frågor om detta till bokens huvudförfattare [[Brit Stakston]].

Vilka är målgrupperna för Politik 2.0?

- Jag har skrivit det för de som vill men inte vågat eller hunnit sätta sig in i sociala medier. I boken finns teorin, tipsen från politiker själva och några framtidsblickar. Jag tror den kan vara ett stort stöd för alla de som kanske också stött på patrull internt när de provat på att blogga eller twittra. Efter att ha läst boken tror jag insikten finns om att något måste man göra. Telefonen ringer – ska man svara?

Hur ser den sociala mediemognaden ut i den svenska politiken i dag?

- Oj, den ser väldigt olika ut och alltför ofta mest inriktad på det vi ser nu under valrörelsen. Argumentation för lagd politik i nya kanaler. Delvis naturligt men visst skulle den svenska politiken kunnat komma längre sen förra valet… Den största möjligheten i de sociala medierna ligger i att man äntligen kan förverkliga aktiv medborgardialog. På helt nya sätt. Och på sikt kommer det påverka maktstrukturerna inom ett parti. Det riktigt spännande sker efter valet och perioden fram till valet 2014.

Om du skulle rangordna, vilka partier och enskilda partiföreträdare är bäst på att använda sociala medier?

- Det kan jag verkligen inte. Jag har följt dem för kort tid, bara det senaste halvåret. Det intressanta är att fundera över vad som skulle hända om några av de aktiva duktiga bloggande, twittrande politikerna skulle hamna i någon skandal. Har de lagt in de nya kommunikationsformerna i sin krisplanering. Det hoppas jag verkligen! Man kan inte bara twittra när det är kul – man måste inse att har man väl öppnat för dialog kan man inte stänga den när frågorna inte är de man förväntar sig. Vi ska inse att vi alla precis har lärt oss att gå. Några har kommit längre och andra har precis börjat. Finns ingen poäng i att knuffa omkull de som försöker. Men vi ska vara duktiga på att stödja, hjälpa och utmana på vägen. Jag hoppas boken kan vara en liten pusselbit i det interna arbetet.
Sen är frågan bäst allt en fråga om vad de faktiskt vill kommunicera. Man kan ju vara en fantastiskt rolig debatterande bloggare men som taggar sina inlägg uselt, skriver galet kreativa rubriker så de tappas bort på Google. Då är de ju usla på sociala medier trots att deras läsare och de själva upplever sig som bra.
Bäst är det parti som vågar analysera konsekvensen av hur medborgarna interagera med hjälp av nätet. Kan vi inte ställa frågan hos er i stället. Vem är bäst enligt dig som läser det här? Och varför är partiet eller den enskilde politikern bra?

[[Sverigedemokraterna]] får inte komma till tals i boken. Däremot [[Feministiskt initiativ]]. Hur resonerade ni där?

- Nej det stämmer inte riktigt. Från början tänkte vi att deltagande partier skulle vara de som sitter i riksdagen och Europaparlamentet. Under arbetet med boken växte dock behovet fram av att ha med både Fi och Sverigedemokraterna. Det föll på att Fi inte hade möjlighet att delta. Vi valde då att be båda partierna skriva en text om hur de ser på sociala medier som inte kommer att vara med i boken. Båda svarade genast ja. Men tyvärr har vi hittills bara fått svar från Fi. Det publiceras på sajten under dagen. Sverigedemokraterna är en fråga som jag och [[Nikke Lindqvist]] som arbetar med sajten själva tycker är angeläget att diskutera. Beröringsrädslan hos de svenska partierna för Sd är intressant. I dag undrar jag hur många av bokens 16 medverkande partier varit med om Sd varit med. Det händer intressanta saker när Sd kommer upp.

I kväll har ni releasefest. Vilka kommer?

- Massor av fantastiska människor. Nästan alla medverkande i boken vilket är totalt 23 extremt viktiga personer för den här boken! Dessutom en mängd av alla de andra kunniga, nyfikna politiker, kommunikatörer och nätnördar som är nyfikna på hur politiken kan revitaliseras med hjälp av nya engagemangsformer! (Sagt med kärlek det där med nördar…).

Kommentera