Veckans makthavare: Erik Bratthall

[[Erik Bratthall]] är koordinator i Alliansens kampanjstab. Här kommenterar han debatten om Alliansens nya logga och berättar om vad loggan symboliserar och betyder för honom.

Med sedvanlig avtäckning presenterades Alliansens nya logotyp för lite drygt tre veckor sedan på ett kafé i Stockholm. Några timmar senare fanns det inte en politisk blogg eller nättidning med självaktning som inte hade kommenterat vår nya symbol. Genomslaget var i princip totalt. Loggan var helt oväntad för många. Ful tyckte några, barnslig ansåg andra. Jag tror att reaktionerna blev så starka eftersom loggan var så oväntad. Den är lekfull, inbjudande och har en egen form som skiljer sig helt från de andra politiska symbolerna.

Alliansen har i över tre år styrt Sverige och vi har gjort det genom en dramatisk lågkonjunktur. Vi har levererat massor med bra politik och Sverige är på väg ut ur lågkonjunkturen med starka finanser. Vi har tagit en hel del jobbiga beslut och det har under denna period varit viktigt att visa statsmannamässighet och tyngd. Däremot har kanske inte glädjen över att vi bygger och styr Sverige lyst igenom i media.

För mig symboliserar loggan just glädjen i att Alliansen bygger Sverige tillsammans. Första gången jag såg loggan kände jag hur symbolspråket talade till mig. Bokstäverna passar precis in i varandra och bygger ett ord. För mig är det precis så Allianspartiernas politik bygger Sverige. Byggstenar av politik som passar ihop. Hade vi inte under dessa dramatiska år visat att vi kan styra Sverige framgångsrikt på ett statsmannamässigt sätt, kanske vi inte hade vågat använda en så lekfull och glad symbol.

Dagen efter presentationen av loggan fylldes bloggosfären med nya kommentarer och olika varianter på vår logga. Kreativa människor på motståndarsidan byggde nya ord och symboler av vår logotyp. Flera var rätt roliga och innovativa. Tänker man PR kring lansering av en ny logga är detta givetvis mumma – så länge det inte skadar igenkänningen av originalet. Vi hade faktiskt egna planer på att lägga en applikation på vår nya sajt där man skulle kunna göra egna varianter med våra fina bokstäver.

En praktikant på Resumé skrev en helt felaktig artikel, som fick god spridning till en rad andra medier, med tesen att vem som helst skulle kunna registrera vår nya logga då vi inte ansökt om varumärkesskydd. SSU gick stenhårt på artikeln och försökte sig på vad de trodde var en kupp – de ansökte om varumärkesskydd för ordet Alliansen. SSU gjorde dubbelfel när de dels försökte ta vårt namn och dels ansökte i varumärkesklassen kultur. Nåväl, dramatik förgyller vardagen för politiska kommunikatörer och ger spinn i media.

Loggan har nu börjat sätta sig och fungerar precis som den ska. Förra helgen byggde vi ihop de olika bokstäverna i Huskvarna Folkets Park inför partiledarnas gemensamma framträdande. TV-bilderna och bilderna i tidningen är sköna. Loggans mjuka orangea färg och form lyser tillsammans med våra partiledare som nu går in i en intensiv valkampanj.

Symboler och logotyper är viktiga delar i kommunikation. Logotyper behöver ofta köpt media för att slå igenom och sätta sig. Det spinn som skett kring vår nya logga är svårt att mäta i pengar. En motsvarande annonsering hade kostat en förmögenhet. Alliansens nya logga samlar de fyra allianspartierna och vi har både politik och gemensam logga. Under de kommande veckorna ska de röd-gröna presentera sin gemensamma politik. Jag tror inte att deras gemensamma politik kommer passa lika bra ihop som Alliansens gör – eller som bokstäverna i vår logotyp gör.

Kommentera