Hallå där Bo Krogvig (s), blir det dalmatiner på affischerna 2010?

[[Bo Krogvig]], 57, tidigare informationschef hos socialdemokraterna, landstingsråd och PR-konsult med många internationella uppdrag som kampanjrådgivare återvänder nu till socialdemokraterna som valgeneral. Bland annat är han mannen bakom 1985 års valaffisch med en finansvalp och hans dalmatinerhund i en cabriolet som valde socialdemokratin för ekonomins skull. Makthavare talade med honom direkt efter dagens besked.

Blir det dalmatinerhundar på 2010 års valaffischer nu?
- Tja, det återstår att se. Mycket har förändrats sen den tiden, bland annat är Dalmatien inte längre en del av en socialistisk republik. Jag vill bara säga det, eftersom många såg finansvalpen och dalmatinerhunden som borgerliga symboler. *skratt*

Har du själv något önskebudskap inför valrörelsen?
- Nej, så fungerar det inte. Nu har jag tagit det här uppdraget och vi har tid på oss att fundera ut hur ett budskap ska se ut som mobiliserar partiets alla delar och som talar till väljarna.

[[Karin Pettersson]] är ny kommunikationschef hos socialdemokraterna, hur kommer uppdelningen se ut mellan er?
- Det är enkelt. Hon är kommunikationschef. Min uppgift är att samordna de olika delarna i partiet – från valarbetarna till partiledning – så att vi plockar fram det bästa hos alla.

Du ser dig själv som någon slags katalysator mellan partiets delar?
- Ja, kanske det.

Betyder ditt nya jobb att du lämnar konsultkarriären bakom dig?
- Nej, inte alls. Jag tar tjänstledigt från Springtime i 11 månader, från första november till sista september, för att göra det här jobbet.

Så du går inte på konsultarvode?
- Nej, jag får väl samma lön som på Springtime. Sextioåttatusenåttahundra på ett ungefär.

Du beskrivs i pressmeddelandet från socialdemokraterna som en av landets förnämsta kampanjmakare. Hur ser du på konkurrensen själv?
- Jag tror det är viktigt att utgå ifrån att alla politiska motståndare tar fram det bästa de har i valrörelsen. Och det finns många duktiga kampanjmakare. Sen är det viktigt att veta att de lagrar man en gång skurit måste man skära igen. En valkampanj sker i nuet och det är inte det man gjort tidigare som räknas. Innan valet måste man också ha gjort sin hemläxa så man har en stor förmåga att möta de dagliga utmaningarna. Exempelvis tror jag både vi och moderaterna har en del att lära av EU-valrörelsen där kanske lite för mycket var bestämt från början.

Blir det några amerikanska konsulter då på partihögkvarteret?
- Det har jag faktiskt inte en jävla aning om. För det första vet jag inte vilket konsultstöd partiet har idag. Och för det andra så finns det inget egenvärde i utländska konsulter. Det finns ett egenvärde i god kunskap och kloka idéer. Sådana ska vi använda.

Vad kommer du att göra nu fram till att du börjar i november?
- Jag har en del uppdrag på jobbet som ska lämnas över till kollegorna eller avvecklas. Så det är full fart framåt.

Kommentera